تکست گرافی

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

طرح مفهومی مک‌لارن MP4-X شباهت زیادی به جت جنگنده دارد

yasin mojarrad | دوشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر
طرح مفهومی مک‌لارن MP4-X شباهت زیادی به جت جنگنده دارد

شرکت «مک‌لارن» (McLaren)، از طرح مفهومی جدیدی برای یک خودروی فرمول ۱ رونمایی کرده است که MP4-X نام‌گذاری شده.

مک‌لارن می‌گوید روزی خودرویی معرفی خواهد کرد که سیستم رانندگی آن را می‌توان با مغز کنترل کرد.

این خودرو تجمسی است از آینده و در عین اینکه ظاهر مرگ‌باری دارد، در آن اهمیت زیادی به نکات ایمنی داده شده است. در طراحی MP4-X علاوه بر سیستم هاد (یک نمایشگر شفاف که داده‌ها را نمایش‌ می‌دهد بدون اینکه کاربر مجبور شود سمت دیگری را نگاه کند.) که معمولا در جت‌های جنگنده یافت می‌شود و حسگرهای لاستیک، یک اتاقک مخصوص راننده هم در نظر گرفته شده. این یک تغییر در طراحی خودروهای فرمول ۱ محسوب می‌شود که باید توسط مسوولان این مسابقه‌ی ورزشی تایید شود.

مسوولان شرکت مک‌لارن ادعا می‌کنند که تمام تکنولوژی‌های به کار رفته در MP4-X واقعی هستند، هرچند که هنوز در مراحل اولیه‌ قرار دارند. اما بعضی از ویژگی‌های این خودرو بیشتر عملی تخیلی به حساب می‌آیند تا علم واقعی قابل تحقق در آینده‌ی نزدیک. مک‌لارن ادعا می‌کند روزی خودرویی معرفی خواهد کرد که سیستم رانندگی آن را می‌توان با مغز کنترل کرد. برای کنترل و راندن چنین خودرویی از سیگنال‌های الکتریکی مغز راننده و حرکات دست او استفاده خواهد شد. مک‌لارن می‌گوید: “یک وسیله‌ی نقلیه بدون هیچ کنترل فیزیکی از نظر تئوریک ممکن است… اما تکنولوژی چنین چیزی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.”

دیگر ویژگی‌های MP4-X دست‌یافتنی‌تر هستند، اما تحت قوانین کنونی فرمول ۱ مجاز نیستند. این ویژگی‌ها شامل یک زیربدنه‌ی تراشیده با تونل‌هایی بادگیر است که یک اثر آیرودینامیک قدرتمند ایجاد می‌کند. همچنین الکترودهایی در بدنه‌ی خودرو تعبیه شده که هوای اطراف را به پلاسما تبدیل می‌کنند.

اما شاید برجسته‌ترین ویژگی MP4-X کانوپی شیشه‌ای آن است که به سمت بالا باز می‌شود. این شیشه از متریالی تشکیل شده که آب را پس می‌زند و در مقابل شرایط نوری مختلف رنگ آن تغییر می‌کند. کانوپی می‌تواند در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تصادف خودرو موثر باشد، به همین دلیل بعضی از رانندگان مسابقه‌ای معتقدند باید از آنها در خودروهای فرمول ۱ استفاده شود.

پروسه‌ی اضافه شدن کانوپی به خودروهای فرمول ۱ طبیعتا زمان می‌برد، اما حداقل معرفی آنها آسان‌تر و شدنی‌تر از کنترل خودرو به وسیله‌ی مغز است.

1mclaren_mpx-4_concept.02mclaren_mpx-4_concept.03mclaren_mpx-4_concept.04mclaren_mpx-4_concept.05mclaren_mpx-4_concept.06mclaren_mpx-4_concept.07mclaren_mpx-4_concept.08mclaren_mpx-4_concept.09mclaren_mpx-4_concept.010mclaren_mpx-4_concept.011mclaren_mpx-4_concept.012mclaren_mpx-4_concept.013mclaren_mpx-4_concept.014mclaren_mpx-4_concept.015mclaren_mpx-4_concept.017mclaren_mpx-4_concept.0


  • yasin mojarrad

مک‌لارن MP4-X

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی