تکست گرافی

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

فضاپیمای گم‌شده‌ی ژاپنی بعد از پنج سال به سیاره‌ی زهره برگشت

پنج سال پیش «آژانس فضایی ژاپن» (JAXA) فضاپیمایی را راهی سیاره‌ی زهره کرد. فقط اندکی راه تا رسیدن به زهره مانده بود که بر اثر یک مشکل فنی، فضاپیما نتوانست در مدار صحیح قرار بگیرد و در مسیری طولانی به دور خورشید قرار گرفت. ماموریت عملا شکست خورد، ولی حالا بعد از پنج سال آژانس فضایی ژاپن اعلام کرده که با تصحیحات تدریجی مسیر، توانسته‌اند فضاپیما را در مدار صحیح قرار دهند.

این فضاپیما «آکاتسوکی» (Akatsuki) [به معنی سپیده‌دم] نام دارد و برای رمزگشایی از رازهای سر به مهر اتمسفر غلیظ سیاره‌ی زهره ساخته شد. در هفتم دسامبر ۲۰۱۰، زمانی که قرار بود این فضاپیما اولین دیدار نزدیک خود را با سیاره‌ی زهره انجام دهد، مشکلی فنی در یکی از موتورهای آن پیش آمد و باعث شد که فضاپیما از مسیر اصلی خارج شود. بدین ترتیب آکاتسوکی به جای اینکه در مدار زهره که سیاره‌ای بسیار نزدیک به زمین است قرار گیرد، در اعماق فضا گم شد و به سفری پنج ساله رفت. سفری که در آن مجبور شد ۱۰ بار دور خورشید بگردد.

در همه‌ی این مدت، کسانی که آکاتسوکی را ساخته بودند او را فراموش نکردند و به دنبال یافتن راهی رفتند که بتوانند به کمک سوخت باقی‌مانده در فضاپیما و موتورهای کوچک تنظیمی روی بدنه، آکاتسوکی را به مسیر اصلی بازگردانند. آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد که صبح دوشنبه توانسته‌اند با موفقیت آن‌طور که برنامه‌ریزی شده بود، موتورهای فضاپیما را برای ۲۰ دقیقه روشن کنند و اکنون آکاتسوکی در مدار سیاره‌ی زهره قرار دارد. البته برای تشخیص مدار دقیق آن بررسی‌های بیشتری نیاز است.

کارشناسان فضایی می‌گویند که این موفقیت، نشانه‌ای بر کارآمد و حاذق بودن دانشمندان سازمان فضایی ژاپن است. «کالین ویلسون» (Colin Wilson) که سیاره‌شناسی از دانشگاه آکسفورد است می‌گوید: «هیچ مثال دیگری وجود ندارد که فضاپیمایی از مدار خارج شده باشد و سپس توانسته‌ باشیم آن را به مسیر اصلی بازگردانیم.»

این فضاپیمای نیم‌تنی دارای پنج دوربین مختلف است که می‌توانند از جنبه‌های گوناگون به بررسی اتمسفر زهره بپردازند.

  • yasin mojarrad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی