تکست گرافی

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

دستاورد تاریخی در صنعت هوا فضا؛ موشک فالکن ۹ سالم به زمین نشست

موشک «فالکن ۹» (Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) با موفقیت به زمین نشست. این اولین بار در تاریخ صنعت هوا فضا است که یک موشک محموله‌ای را به مدار می‌برد و سالم بر زمین می‌نشیند.

شب گذشته،‌ استیج اول موشک فالکن ۹ در ماموریتی برای قرار دادن ۱۱ ماهواره‌ی مخابراتی در مدار زمین، پس از ۳ دقیقه در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری از استیج دوم جدا شد و سالم در محل مورد نظر فرود آمد.

این اولین بار است که موشکی محموله‌ای را به فضا حمل می‌کند و سالم به زمین می‌نشیند. شرکت اسپیس‌ایکس امسال دوبار دیگر تلاش کرده بود استیج اول موشک‌های فالکن ۹ که از ماموریت برمی‌گشتند را روی شناورهایی در اقیانوس فرود آورد که هر دو تلاش با شکست مواجه شدند.

«ایلان ماسک» (Elon Musk)، مالک مشهور شرکت اسپیس‌ایکس بلافاصله بعد از این موفقیت در توییتر خود گفت: «۱۱ ماهواره در مدار مورد نظر قرار داده شدند و فالکن در کیپ کارناوال فرود آمد. به سوی LZ-1، خوش‌آمدی عزیزم!»

حدود یک ماه پیش، موشک «نیو شپرد» (New Sheppard) شرکت «بلو اوریجینز» (Blue Origins) متعلق به«جف بزوس» (Jeff Bezos) مالک فروشگاه اینترنتی آمازون، توانسته بود به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری، یعنی جایی که مرزهای اولیه‌ی فضا به حساب می‌آید برود و سالم بر زمین بنشیند. با این حال این موشک به نصف ارتفاع استیج یک فالکن ۹ رفته بود، سرعت خیلی کمتری داشت و هیچ محموله‌ای به مدار حمل نمی‌کرد.

جف بزوس پس از فرود موفقیت آمیز فالکن ۹ در توییتر خود نوشت: «تبریک به اسپیس‌ایکس به خاطر فرود آوردن استیج زیرمداری فالکن. به باشگاه خوش‌آمدید!»

در این ماموریت، استیج اول موشک جدا شد و به زمین نشست. قسمت بالایی موشک ۱۱ ماهواره‌ی مخابراتی را به مدار مورد نظر برد.

استیج اول فالکن ۹ جدا شد و به زمین نشست. قسمت بالایی موشک ۱۱ ماهواره‌ی مخابراتی را به مدار مورد نظر برد.

در سال‌های اخیر رقابت بین شرکت‌های خصوصی برای فتح فضا داغ شده است. آن‌ها تلاش می‌کنند موشک‌ها و فضاپیماهایی بسازند که قابلیت استفاده‌ی مجدد و در نتیجه صرفه‌ی اقتصادی داشته باشند. از جمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به اسپیس ایکس،‌ بلو اوریجینز و «ویرجین گلکتیک» (Virgin Galactic) اشاره کرد. تمرکز اصلی بلو اوریجینز و ویرجین گلکتیک، بر ساخت فضاپیماهایی است که بتوانند توریست‌های فضایی را به مدارهای کم ارتفاع زمین حمل کنند و بازگردانند. این درحالیست که اسپیس‌ایکس عمدتا بر حمل ماهواره‌ها و محموله‌ها برای شرکت‌های دولتی و غیر دولتی تمرکز کرده است. چندی پیش هم این شرکت قراردادی را با ناسا به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار برای حمل محموله‌هایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی امضا کرد.

موشک فالکن ۹ به اندازه‌ی یک ساختمان ۲۳ طبقه (۶۹ متر) طول دارد و تنها ۱۰ دقیقه بعد از پرتاب، استیج اول آن به زمین برگشت. این درحالیست که موشک نیو شپرد به طور کامل به زمین باز می‌گردد و جف بزوس در توییت خود سعی کرده بود روی اینکه استیج اول موشک فالکن آن هم از یک پرواز زیرمداری بازگشته تاکید کند.

فرود موفق موشک فالکن ۹ در حالی صورت گرفت که روز گذشته، به دلیل بعضی نگرانی‌های فنی، پرتاب آن به تاخیر افتاده بود. ۶ ماه پیش یک موشک فالکن ۹ درحالی که محموله‌ای را به ایستگاه فضایی می‌برد، تنها ۲ دقیقه بعد از پرتاب در آسمان منفجر شد. با این حال عمده‌ی پرتاب‌های دیگر این موشک کاملا موفقیت آمیز بوده‌اند.

این فرود موفقیت آمیز بعلاوه‌ی فرود سالم موشک نیو شپرد می‌روند که فصل جدیدی را در صنایع فضایی خصوصی رقم بزنند.

  • yasin mojarrad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی