تکست گرافی

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

همه‌ی آن‌چه درباره‌ی مناقشه‌ی اپل و FBI باید بدانید

yasin mojarrad | سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر
همه‌ی آن‌چه درباره‌ی مناقشه‌ی اپل و FBI باید بدانید

درست در روزهایی که چشم تمام رسانه‌های فعال در عرصه‌ی تکنولوژی به نمایشگاه MWC 2016 و محصولات‌اش دوخته شده بود، یکی از بزرگ‌ترین مناقشات حقوقی تاریخ شرکت اپل شکل گرفت. مناقشه‌ای که در ابتدا خیلی جدی به‌نظر نمی‌رسید؛ اما حالا می‌رود تا به ماجرایی جنجالی که می‌تواند آینده‌ی تکنولوژی، خصوصا صنعت تلفن‌های همراه هوشمند را تغییر دهد، تبدیل بشود.

در دادگاه‌هایی که در چند هفته‌ی گذشته درخصوص پرونده‌ی قضایی میان شرکت اپل و سازمان FBI برگزار شد، اپل در مواردی ملزم به تحویل کدهای بازیابی اطلاعات گوشی‌ آیفون عوامل حمله‌ی تروریستی «سن برناردینو» شده است. اما «تیم کوک»، مدیرعامل مجموعه‌ی اپل تاکنون از اجرای این حکم سر باز زده و مخالفت خود را با این تصمیم در دادگاه اعلام کرده است. وی در این خصوص توضیح داده: “این یک اقدام بی‌سابقه است که امنیت کاربران ما را تهدید خواهد کرد.”

مدتی پیش در مهمانی کارمندان بخش بهداشت عمومی سن برناردینو، یک زن و مرد به نام‌های «تشفین مالک» و «سید رضوان فاروق» اقدام به تیراندازی کردند. در پی این حمله 14 نفر کشته و 22 نفر مجروح شدند. عاملان تیراندازی هم در جمع کشته‌شدگان این حمله هستند. منطقه‌ی سن برنادینو در ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد. ماموران سازمان FBI  بعد از این حادثه سریعا به بررسی شواهد و مدارک موجود پرداختند.

بازرسان ضمن تجسس برای یافتن سرنخ، به وجود اطلاعاتی در گوشی آیفون 5c سید فاروق، یکی از دو متهم پرونده، مشکوک شدند و دریافتند محتوای ثبت‌ شده روی این گوشی می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی از جزییات حادثه، شریک‌جرم‌ها و حتی رابط‌های احتمالی در اختیار آن‌ها قرار بدهد. اما دسترسی به این محتوا نیازمند طراحی یک برنامه‌ی backdoor بود؛ همه‌ی این‌ها در حالی اتفاق میافتاد که تنها اپل، شرکت تولیدکننده‌ی گوشی قادر به طراحی این برنامه است.

اپل ضمن اشاره به عواقب طراحی این سیستم اعلام می‌کند که اطلاع از این اطلاعات، سازمان FBI را قادر می‌سازد تا به محتوای کامل تمامی گوشی‌های آیفون دسترسی داشته باشد و در این صورت حریم  خصوصی کاربران‌اش به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

امنیت و حریم خصوصی کاربران از جمله ملاحظاتی است که پیوسته توسط شرکت اپل در نظر گرفته می‌شود. در صورت تخطی از این سیاست، میزان قابل توجهی از اعتماد کاربران از این شرکت سلب خواهد شد. به طور قطع این روند به ضرر شرکت تمام می‌شود و این اعتماد از دست‌رفته قابل بازیابی نیست.

از همین جا بود که کشمکش قضایی بین اپل و FBI آغاز شد، ماجرا به دادگاه کشیده شد و اپل از دادگاه درخواست کرد تا برای پاسخ به درخواست FBI، پنج روز کاری به او مهلت بدهد. در جلسات بعدی، دادگاه سه روز دیگر به این مهلت افزود. فرصتی که هنوز کش پیدا می‌کند. در ادامه می‌توانید در جریان مراحل مختلف این پرونده‌ی حقوقی قرار بگیرید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001 (3)

چهارشنبه 28 بهمن

مقاومت اپل در برابر حکم دادگاه

در تیتر خبرها نوشته شد که «بر اساس حکم دادگاه، اپل باید در حل پرونده‌ی کشتار سن برناردینو با پلیس FBI همکاری کند». اما اپل همچنان از ارایه‌ی اطلاعات برای دسترسی به محتوای آیفون 5c که متعلق به سید فاروق بود، ممانعت می‌کند.

تیم کوک ضمن اشاره به مساله‌ی حریم خصوصی کاربران‌اش، دسترسی به اطلاعات backdoor را خطرناک دانشته و اعلام کرد: “اپل در مقابل درخواست FBI برای دسترسی به اطلاعات گوشی‌های آیفون ممانعت خواهد کرد.”

شرکت اپل طی یک سال گذشته بیانیه‌های متعددی درباره‌ی اهمیتی که این شرکت به مساله‌ی حریم و اطلاعات خصوصی کاربران می‌دهد، منتشر کرده و در این روند پافشاری خود به حفظ این تعهد را بیش از هر زمان دیگری نشان داده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ترامپ وارد بازی می‌شود

در پی این مجادله‌ها «دانلد ترامپ» (Donald Trump)، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا هم به اظهار نظر پرداخت. او که در این پرونده با قوت، جانب FBI را گرفته، اعلام می‌کند که دولت آمریکا هیچ‌گونه مسامحه‌ای با تروریست‌ها نخواهد کرد و مخالفت با حکم دادگاه بدون جواب نخواهد ماند.

این اولین بار نیست که ترامپ سعی می‌کند علاوه بر ریاست جمهوری آمریکا، مدعی ریاست شرکت‌های تکنولوژیک هم باشد. وی مدتی پیش در سخنرانی‌های خود اعلام کرده بود که “آمریکا باید اینترنت را از دست تروریست‌ها پس بگیرد” و مدتی بعد خطاب به بیل گیتس از او خواست تا “اینترنت را تعطیل کند“.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

FBI مقاومت اپل را به چالش می‌کشد

اپل همیشه به استفاده از قوی‌ترین سیستم‌های امنیتی در آیفون‌های‌اش معروف بوده؛ اما حالا اداره‌ی تحقیقات فدرال آمریکا، FBI از این شرکت خواسته تا سیستمی برای دست‌یابی به اطلاعات مخفی و پاک‌شده‌ی کاربران‌اش را در اختیار آن‌ها قرار بدهد.

در واقع FBI از اپل درخواست کرد که سیستم‌عاملی برای آیفون‌ها طراحی کند که بتواند گوشی آیفون سید فاروق را هک کند. اما با این سیستم می‌توان به تمام اطلاعات «هر» گوشی آیفون دست پیدا کرد.

تیم کوک بیانیه‌ای روی صفحه‌ی فیسبوک‌اش منتشر کرد و به توضیح دلایل ممانعت خود از طراحی این سیستم و عواقب آن پرداخت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حمایت بنیان‌گذار واتس‌آپ از تیم کوک

«جن کوم» (Jan Koum)، مدیر ارشد شبکه‌ی اجتماعی واتس‌آپ ضمن بازنشر بیانیه‌ی تیم کوک روی صفحه‌ی فیسبوک خود، از سیاست‌های این شرکت در مقابل سازمان FBI حمایت کرد و گفت: “نباید این بنیان غلط را راه بیندازیم. آزادی ما در خطر قرار است.”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

FBI پای کنگره‌ی آمریکا را هم به میان می‌کشد

قوانین و بندهایی که سازمان FBI بر اساس آن‌ها اپل را ملزم به همکاری می‌کند، در واقع بر مبنای قوانینی است که بالغ بر 200 سال پیش در آمریکا وضع شده‌اند. گرچه این قوانین طی چند مرحله اصلاح شده، اما هنوز هم مغایرت‌هایی با روند فعلی تکنولوژی و سیاست شرکت‌های امروزی دارد.

اپل ضمن ارجاع به قوانین مکتوب اعلام می‌کند که: “دولت می‌تواند تمامی تلاش خود را در جهت حل یک پرونده‌ی قضایی به کار ببندد؛ اما نمی‌تواند شرکت‌ها را مجبور به اقدامی کند که به ضرر شرکت (و در مجموع به ضرر سیستم بازرگانی ایالات متحده) تمام خواهد شد.”

FBI در نظر دارد فشار عمومی را نه‌تنها روی اپل، بلکه روی کنگره‌ی آمریکا هم وارد کند. به عقیده‌ی این سازمان، کنگره باید لایحه‌ای وضع کند که شرکت‌ها مجبور به تولید دستگاه‌هایی شوند که سیستم Backdoor توکار داشته باشند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حمایت گوگل از اپل

«ساندار پیچای» (Sandar Pichai)، مدیر ارشد گوگل ضمن اطلاع از جزییات این پرونده حمایت خودش را از سیاست اپل اعلام کرد. او همکاری اپل با FBI را “آغازگر یک روند دردسرساز” عنوان کرد و گفت: “مجبور کردن شرکت‌ها بمنظور تسهیل روند هک  اطلاعات، مساله‌ی حریم خصوصی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.”

سیستم‌های اندروید که در حال حاضر تحت مدیریت گوگل اداره می‌شوند هم مجهز به سیستم کدگزاری ویژه برای اطلاعات خصوصی کاربران هستند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001 (4)

پنجشنبه 29 بهمن

حمایت مایکروسافت از اپل

مایکروسافت هم به‌عنوان یکی دیگر از شرکت‌های تکنولوژیک، در مجادله‌ی بین اپل و FBI ساکت ننشست. این شرکت با اشاره به بخشی از بیانیه‌ی Reform Government Surveillance حمایت خود از اپل را ابراز کرد. در بخشی از این بیانیه اشاره شده که: «مقابله با تروریست‌ها و مجرمین یک الزام است و باید به دولت در اطلاع‌رسانی عمومی در این خصوص کمک بشود. اما دولت نمی‌تواند شرکت‌های تکنولوژیک را مجبور به ارایه‌ی backdoor برای دسترسی به اطلاعات خصوصی کاربران‌شان کند.»

Reform Government Surveillance بیانیه‌ای در خصوص حریم خصوصی کاربران، آزادی بیان و دسترسی دولت‌ها به اطلاعات شخصی افراد است کهمایکروسافت، یاهو، فیسبوک، لینکدین، توییتر، اپل، دراپ‌باکس، اورنوت و گوگل زیر آن را امضا کرده‌اند. مایکروسافت با اشاره به مفاد این بیانیه به طور غیرمستقیم حمایت خود از مقاومت اپل را نشان داده است.

حمایت سازمان‌های حقوقی از اپل

در این مجادله سازمان‌های حقوقی بین‌المللی مانند «اتحادیه‌ی آزادی مدنی آمریکا» (ACLU)، «بنیاد مرزهای الکترونیکی» (EFF) و «سازمان عفو بین‌الملل» (AI) هم توافق خود از اپل را اعلام کردند. آن‌ها اقدام FBI را “عملی غیرمنطقی، بی‌سابقه و غیرقانونی” ‌نامیدند و اقدام اپل در مقابله با درخواست غیرمنطقی FBI که می‌تواند پایه‌گذار بدعت غلطی در حوزه‌ی امنیت اطلاعات و حریم خصوصی باشد را مورد تقدیر قرار دادند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فیسبوک و توییتر هم از اپل حمایت می‌کنند

این دو غول بزرگ شبکه‌های اجتماعی هم ضمن اعلام مخالفت خود با تروریسم، اقدام FBI برای مجبور کردن اپل به نادیده گرفتن حق امنیت و حریم خصوصی کاربران را نادرست دانستند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001 (1)

جمعه 30 بهمن

مهلت سه‌روزه‌ی دادگاه به اپل

دادگاه سه روز کاری دیگر به اپل فرصت داد تا در مورد پاسخ به درخواست FBI تغییر عقیده بدهد. در این روز اخبار CNN اعلام کرد که دادگاه آمریکا سه روز دیگر به اپل مهلت داده تا طبق درخواست FBI نسبت به هک گوشی‌های آیفون اقدام کند. به این ترتیب اپل تا چهارشنبه 5 اسفند فرصت پیدا می‌کند تا با این سازمان وارد همکاری شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دپارتمان قضایی آمریکا، دفاعیات اپل را یک نمایش بازاریابی می‌داند

اپل به خطرناک بودن اجرای این درخواست FBI اشاره می‌کند اما FBI هم‌چنان تاکید دارد که این کار هیچ ضرری برای این شرکت و کاربران‌اش نخواهد داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌

ترامپ: “اپل را بایکوت کنیم”

دانلد ترامپ طی یک سخنرانی برای طرفداران‌اش اعلام کرد که: “اپل باید کدهای امنیتی لازم برای آن گوشی را در اختیار FBI قرار بدهد. باید این شرکت را بایکوت کنیم و آن‌قدر به این کار ادامه بدهیم تا کد امنیتی را تحویل بدهد.”

جالب‌تر از همه، توییت‌هایی است که وی همان روز در صفحه‌ی خود نوشت: “من هم گوشی آیفون دارم و هم از گوشی‌های سامسونگ. اما اگر اپل بخواهد از دادن کدها خودداری کند، فقط از گوشی سامسونگ‌ام استفاده می‌کنم تا اپل کوتاه بیاید.”

وی در توییت دیگری نوشت: “باید تمام محصولات اپل را تا زمانی که کدهای آیفون زوج تروریست را تحویل بدهد، بایکوت کنیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اپل به FBI در بازیابی اطلاعات کمک می‌کند

مدیران اپل اعلام کردند که چند روز بعد از واقعه‌ی ترور، مقامات رمز عبور گوشی آیفون تروریست‌ها را تغییر دادند. در صورتی که این رمز عوض نمی‌شد، آن‌ها می‌توانستند با استفاده از قابلیت بک‌آپ خودکار گوشی، اطلاعات مورد نظرشان را بازیابی کنند. این اطلاعات روی سیستم Cloud ذخیره می‌شوند. اما هیچ اطمینانی وجود ندارد که در صورت عوض نشدن رمز عبور، حتما اطلاعات بازیابی می‌شدند؛ چون گوشی فاروق از اواسط مهر ماه به اینترنت وصل نشده و از اطلاعات آن روی سیستم Cloud بک‌آپی تهیه نشده بود.

مقامات اطلاع دادند که رمز عبور تحت نظارت کامل FBI عوض شده بود.

اپل چهار راهکار برای بازیابی اطلاعات در اختیار FBI قرار داد. اما آن‌ها موفق نشدند و از اپل خواستند تا سیستم backdoor برای هک کردن گوشی را طراحی کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

در صورت برد FBI سایر دولت‌ها هم خواستار دسترسی به این کدها می‌شوند

اپل در جواب FBI اعلام می‌کند که این اولین بار است که یک کشور چنین درخواستی را دارد و اگر سازمان FBI کدها را به دست بیاورد، احتمال‌اش بسیار زیاد است که سایر کشورها مانند چین هم خواستار دسترسی به کدها باشند.

دولت پاسخ داد که این کار فقط یک‌بار و آن هم برای مشاهده‌ی اطلاعات آیفون مورد نظر استفاده می‌شود؛ اما اپل به‌صراحت گفت که اگر این سیستم طراحی شود، دیگر محدودیتی برای استفاده از آن وجود نخواهد داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001 (5)

یکشنبه 2 اسفند

حمایت قربانیان حادثه از FBI

وکیل تعدادی از افرادی که در محل حادثه حضور داشتند، اعلام کرد که موکلان مایل هستند بدانند این اتفاق چه‌طور رخ داده و چند نفر در این کار دخالت داشتند؟ به عبارتی آن‌ها مایل به هک آیفون فاروق هستند. در حادثه‌ی تیراندازی سن برناردینو 14 نفر کشته و 22 نفر مجروح شدند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

تاکید اپل به پیامدهای وحشتناک طراحی این کار

اپل اشاره می‌کند که در صورت طراحی این برنامه و استفاده از آن، سارقین و هکرها به راحتی می‌توانند اطلاعات خصوصی قربانیان‌شان را بدزدند. به همین دلیل هم هست که اپل در فکر طراحی سیستم امنیتی قوی‌تری برای کدنویسی نسخه‌ی سیستم عامل iOS 8 بوده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001 (2)

دوشنبه 3 اسفند

بیل گیتس: اپل باید قفل آیفون را برای FBI باز کند

در حالی که شرکت‌ها و افراد مختلفی از اپل به خاطر همکاری نکردن با FBI پشتیبانی می‌کنند، «بیل گیتس»، مدیرعامل پیشین شرکت مایکروسافت از این قضیه خوشحال نیست. مدیرعامل سابق مایکروسافت و ثروتمندترین فرد دنیا، تاکید کرد که اپل باید آیفونی که FBI درباره‌اش اطلاعات می‌خواهد را باید باز کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

یکشنبه 9 اسفند

اپل سازنده‌ی برنامه‌ی پیام‌رسان Signal را استخدام می‌کند

شرکت اپل فردی که برنامه‌ی پیام رسان Signal را ساخته، استخدام می‌کند. برنامه‌ی پیام‌رسان Signal از جمله برنامه‌هایی به‌شمار می‌رود که به واسطه‌ی محیط ایمن و رمزگذاری شده‌ای که دارد مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این برنامه نمی‌گذارد افراد ناشناس پیام‌های کاربران را مشاهده کنند و همچنین روش ارتباطی امنی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دوشنبه 10 اسفند

حمایت قاضی نیویورک از اپل در همکاری نکردن با FBI

یکی از قاضی‌های نیویورک اشاره می‌کند که دولت امریکا هیچ حقی برای مجبور کردن شرکت اپل به باز کردن قفل آیفون مورد مناقشه را ندارد. برای پیش‌برد پرونده‌ی حمله‌ی سن برناردینو، سازمان FBI سعی می‌کند تا از قانون All Writs Act آمریکا استفاده کند. طبق این قانون که بیش از ۲۰۰ سال پیش تصویب شده، سازمان‌های قضایی ایالات متحده می‌توانند طبق قانون، از هر روشی برای پیشرفت پرونده‌های خود استفاده کنند.

ماجراهای بین اپل و FBI با روز گذشته و با حضور نماینده‌های هر دو طرف مناقشه به کنگره‌ی آمریکا کشیده شد. در جریان این جلسه رییس پلیس فدرال آمریکا از اظهارات خودش و همکاران‌اش دفاع کرد و وکلای حقوقی اپل هم از دلایل عدم همکاری‌شان با سازمان FBI گفتند. «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید هم در نشستی با خبرنگاران با بیان این‌که رای دادگاه برای گشودن همه‌ی گوشی‌های آیفون نیست تاکید کرد FBI فقط خواستار دسترسی به اطلاعات یک دستگاه تلفن متعلق به این عامل تیراندازی است.

  • yasin mojarrad

اپل و FBI

مناقشه‌ی اپل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی