تکست گرافی

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

بهترین برندهای تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ از دیدگاه وب‌سایت Laptop Magazine

وقتی می‌خواهید یک لپ‌تاپ خریداری کنید، معمولا ابتدا بودجه‌یتان را در نظر می‌گیرید، بعد به سراغ قابلیت‌ها و امکاناتی می‌روید که با کاربردهایی که از لپ‌تاپ‌تان انتظار دارید، هم‌خوانی داشته باشد.

مثلا یک گرافیست، پیش از هر چیز به کیفیت نمایشگر و کارت گرافیکی دستگاه اهمیت می‌دهد ولی شخصی که فعالیت‌هایش معمولا وب‌گردی یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات است یا دائم از جایی به جای دیگر تغییر مکان می‌دهد، موارد دیگری مثل سبک بودن دستگاه را در نظر می‌گیرد.

کاربری هرچه باشد، هدف اصلی، تهیه‌ی لپ‌تاپی است که با توجه به بودجه‌ی در دسترس، بتواند بهترین قابلیت‌ها را فراهم کند و حداقل تا چند سال دوام بیاورد.

در راهنمای خرید جدولی ارایه شده که مشخصات ۹ برند تولید لپ‌تاپ طی ۶ سال اخیر، از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد (تا پیش از سال ۲۰۱۵ برند MSIدر این رتبه‌بندی لحاظ نشده بود).

best-laptop-brands-full-scorecard4

در این بررسی ۹ معیار در نظر گرفته شده است که (به ترتیب از چپ به راست) عبارتند از: نتایج نقد و بررسی‌ها (Review)، پشتیبانی (Tech Support)، طراحی (Design)، کیبورد و تاچ‌پد (Keyboard/Touchpad)، نمایشگر (Display)، نوآوری (Innovation)، کیفیت صوتی (Audio)، ارزش خرید (Value & Selection)، نرم‌افزار (Software)، امتیاز سال گذشته (Overall Score 2014)، امتیاز کلی (Overall Score)، رتبه (Rank).

Best-Worst-Brands-2015-chart-final

چنان که مشاهده می‌شود، بعضی برندها مثل HP و DELL نسبت به یکی دو سال گذشته صعود کرده‌اند؛ Samsung هم نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده، اما Apple در جایگاه اول‌اش، مسیر یکسانی را طی کرده است. این در حالیست که سایر برندها، افت داشته‌اند.

یکی از برندهایی که در حوزه‌ی لپ‌تاپ روند رو به افولی داشته، Lenovo است که به لطف «پشتیبانی ضعیف و تبلیغات فراوانی که روی لپ‌تاپ‌هایش عرضه می‌کرد» از جایگاه ۲ به ۶ سقوط کرده است.

در ادامه، ابتدا توضیحاتی در مورد سه رتبه‌ی اول جدول ارایه می‌شود و سپس نحوه‌ی امتیازدهی در این جدول شرح داده خواهد شد.

1- best-laptop-apple-scorecard

جایگاه اول: Apple

در تمام این ۶ سال، لپ‌تاپ‌های اپل در رتبه‌ی اول بودند و این جایگاه را به هیچ رقیبی واگذار نکردند. این شرکت در ۵ مورد از ۹ معیار تحت بررسی، امتیاز دورقمی کسب کرده و همان‌طور که مشاهده می‌شود، «نتایج بررسی‌ها» در مورد این لپ‌تاپ‌ها، بسیار درخشان بوده است. ضمنا «پشتیبانی» آن‌ها نیز قابل توجه بوده و هیچ برند دیگری نتوانسته در سه مورد «کیبورد و تاچ‌پد، صوتی و نرم‌افزار» امتیازی بالاتر از لپ‌تاپ‌های اپل به دست بیاورد. پس اگر بودجه‌ی‌تان جواب می‌دهد، حتما یکی از لپ‌تاپ‌های اپل را بخرید.

2

جایگاه دوم: Dell

لپ‌تاپ‌های Dell در سال ۲۰۱۳ افت شدیدی داشتند اما در ۲۰۱۴ دوباره کیفیت دستگاه‌ها ارتقا پیدا کرده و در سال ۲۰۱۵ به طور قابل توجهی صعود کردند. این برند در دو معیار «نوآوری و ارزش خرید» بالاترین امتیاز را کسب کرده و «کیفیت صوتی» آن هم جزو بهترین‌ها بوده است. لپ‌تاپ‌های DELL در دو بخش «نتایج بررسی‌ها و پشتیبانی فنی» هم امتیازهای خوبی دارند. مجموع نکاتی که بیان شد، باعث شده تا این برند از جایگاه پنجم در سال ۲۰۱۴ به جایگاه دوم ارتقا پیدا کند.

3

جایگاه سوم: HP

رتبه‌ی لپ‌تاپ های برند HP از جایگاه چهارم در سال ۲۰۱۴ به جایگاه سوم در سال ۲۰۱۵ صعود کرده است. «طراحی و کیفیت صوتی» این لپ‌تاپ‌ها واقعا تاثیرگذار و قابل تحسین است. این لپ‌تاپ‌ها از لحاظ قیمت، طراحی و قابلیت‌ها هم گستردگی فراوانی دارند که همین می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای خریدار محسوب شود.

laptop-brands-2015-lead2

و اما نحوه‌ی امتیازدهی…

اولین معیار، «نتایج نقد و بررسی‌ها» یا به قول معروف، Review هایی بود که از فوریه‌ (بهمن ماه) سال ۲۰۱۴ تا فوریه‌ی سال ۲۰۱۵ درباره‌ی لپ‌تاپ‌های هرکدام از این برندها توسط کارشناسان Laptop Mag در این وب‌سایت نوشته شد. هرکدام از این دستگاه‌ها اگر چهار ستاره یا بیش‌تر می‌گرفتند، چهار امتیاز برای آن‌ها ثبت می‌شد ولی سه ستاره یا کم‌تر، یک امتیاز منفی برای آن‌ها محسوب می‌شود. به علاوه، هر دستگاهی که به عنوان «منتخب سردبیر» (Editor’s Choice) انتخاب می‌شد، یک امتیاز مثبت می‌گرفت. آن‌چه که در این جدول به عنوان PTS می‌بینید، میانگین تمام امتیازهای مذکور است. به دستگاهی که بالاترین امتیاز را کسب کرد، نمره‌ی ۲۰ داده شد و سایر دستگاه‌ها با توجه به دستگاه اول، امتیاز گرفتند.

در بخش «خدمات پس از فروش» امتیازها بر اساس پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بوده و برای برندی که A+ گرفته، نمره‌ی ۲۰ و برای موردی که F گرفته، نمره‌ی صفر در نظر گرفته شد.

ظاهر دستگاه معیار مهمی در جذب خریدارم کاربر است؛ برای امتیازدهی به «طراحی» محصول، جنبه‌های زیبایی، مواد اولیه و دوام آن‌ها لحاظ شد.

در مورد «کیبورد و صفحه‌ی لمسی، نمایشگر و کیفیت صوتی» دستگاه‌ها، بنچ‌مارک‌ آن‌ها مد نظر قرا رگرفته است. در این‌جا بالاترین امتیازها به دستگاه‌هایی داده شد که ویژگی‌های خاصی مثل وضوح رنگی و دقت داشتند.

امتیاز گرفتن در بخش «نوآوری» مستلزم این بود که برند مذکور در طراحی و تولید لپ‌تاپ‌هایش از جدیدترین تکنولوژی‌های روز استفاده کند، ضمن این‌که عملکرد رضایت‌بخشی هم داشته باشد.

یک لپ‌تاپ خوب باید در دسترس باشد، قیمت مناسبی داشته باشد و راحت بتوان آن را تهیه کرد. این امتیازی است که در بخش «ارزش خرید» گنجانده می‌شود.

  • yasin mojarrad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی