تکست گرافی

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

سایت آی تی سازان

فردا اینجا اغاز می شود

۸۴ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

گزارش ویژه‌ی ماهنامه‌ی نجوم؛ سه سنگ فضایی در تهران که باید دید

دوستان ما در ماهنامه‌ی نجوم گزارشی درباره‌ی سه سنگی که از فضا آمده‌اند و اکنون در تهران نگهداری می‌شوند، تهیه کرده‌اند. از شهاب‌سنگ بزرگی که زمان قاجار کنار اردوی عشایر نزدیک تهران سقوط کرد، تا سنگ‌هایی که در سال ۱۳۴۸ فاتحان ماه با دست خود به ایران آوردند. این گزارش جذاب را حتما بخوانید.

دیدن شیء نورانی در آسمان، باقی ماندن رد نورش، حرکت سریع آن به سوی سطح زمین و در آخر، صدای مهیب برخوردی بزرگ، صحنه‌ای است که به ندرت اتفاق می‌افتد و هر کسی بخت دیدنش را ندارد؛ اما به‌هرحال برخی از نزدیک شاهد این اتفاق عجیب و زیبا بوده‌اند و این نشانه‌ها تنها حاکی از سقوط شهاب‌سنگ است. شهاب‌سنگ‌ها تکه‌سنگ‌هایی هستند که وارد جو زمین می‌شوند و پس از سوختن بر اثر اصطکاک با جو، به زمین برخورد می‌کنند. برخورد این اجرام آسمانی ممکن است خسارات زیادی بر جای بگذارد؛ تا حدی که ممکن است حتی در بوم‌سازگان (اکوسیستم) زمین تغییراتی ایجاد کند؛ اما خوش‌بختانه از حدود ۶۵ میلیون سال قبل تا به امروز شهاب‌سنگی که موجب تغییرات شدید روی زمین شود، با آن برخورد نکرده است. اغلب شهاب‌سنگ‌هایی که به زمین برخورد کرده‌اند خسارت ناچیزی بر جای گذاشته‌اند. این ‌سنگ‌ها برای مردم بسیار شگفت‌انگیز هستند و برای منجمان نیز حاوی اطلاعات ارزشمندی از کیهان و منظومه‌ی شمسی است.

به طور کلی اجرام آسمانی برای انسان‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد. به جز سنگ‌هایی که فضانوردان در جریان مأموریت‌های آپولو به زمین آوردند، باقی سنگ‌های آسمانی موجود بر زمین، در اثر سقوط شهاب‌سنگ‌ها به سیاره ما رسیده‌اند. یافتن شهاب‌سنگ و تشخیص این‌که آیا واقعاً سنگ یافت‌شده منشأ فرازمینی دارد یا نه، مسئله‌ی مهمی است. در تهران شهاب‌سنگ‌هایی وجود دارد که دیدن آن‌ها می‌تواند به اندازه‌ی کشف و تشخیص شهاب‌ها مهیج باشد. این که بدانیم جرمی که روبه‌روی ماست از ورای کره‌ی زمین آمده و ممکن است عمری هم‌اندازه‌ی زمین داشته باشد، بسیار تأمل‌برانگیز است. دیدن این سنگ‌ها چندان دور از دسترس نیست. برخی از این سنگ‌ها در موزه‌های تهران نگه‌داری می‌شود و می‌توانید آن‌ها را از نزدیک ببینید.

  • yasin mojarrad

بازی Metro 2033: Wars برای پلتفرم‌های موبایل عرضه شد

yasin mojarrad | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر
بازی Metro 2033: Wars برای پلتفرم‌های موبایل عرضه شد

بازی «مترو 2033: جنگ‌ها»(Metro 2033: Wars) توسط استودیوی DaSuppa Games برای پلتفرم‌های موبایل اندروید، iOS و ویندوزفون راهی بازار شد.

بازی Metro 2033: Wars برای پلتفرم‌های ویندوزفون، اندروید و iOS راهی بازار شده است.

استودیوی 4A Games مجموعه بازی‌های مترو را با الگوبرداری از کتاب‌هایی با همین نام تولید و راهی بازار کرد. تاکنون دو قسمت با نام‌های Metro 2033 و Metro: Last Light برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های بازی عرضه شده است؛ اما به نظر می‌رسد که بازی‌کننده‌ها می‌توانند دنباله‌ی این مجموعه بازی‌ها را در قالب یک بازی نقش‌آفرینی روی پلتفرم‌های موبایل تجربه کنند.

  • yasin mojarrad

بهترین تصاویر ثبت شده با پهپاد در سال ۲۰۱۵

yasin mojarrad | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر
بهترین تصاویر ثبت شده با پهپاد در سال ۲۰۱۵

پهپادها به عنوان ابزاری برای عکاسی و تصویربرداری طی چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. بعضی از خواننده‌ها در کنسرت‌هایشان معمولا از پهپاد برای فیلم‌برداری از زوایای متفاوت استفاده می‌کنند. شبکه‌ی اجتماعی Dronestagram یک انجمن اشتراک تصاویر ثبت شده با پهپاد را تاسیس کرده و اخیرا ۱۲ عدد از محبوب‌ترین و بهترین این تصاویر را طی ۱۲ ماه گذاشته گلچین کرده است.

«اریک دوپین» (Eric Dupin)، مدیر عامل Dronestagram می‌گوید: “پهپادها به سرعت به ابزاری برای داشتن زاویه‌ای متفاوت از جهان تبدیل می‌شوند. دیگر هیچ محدودیت فیزیکی برای ثبت تصویر از هر زاویه و مکانی وجود ندارد.”

در ادامه می‌توانید این تصاویر خیره‌کننده و بسیار زیبا را ببینید. برای بزرگ‌تر شدن تصاویر، روی آنها کلیک کنید.

  • yasin mojarrad

۳۰ درصد از تصاویر سایت فلیکر با آیفون گرفته شده‌اند

yasin mojarrad | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر
۳۰ درصد از تصاویر سایت فلیکر با آیفون گرفته شده‌اند

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سایت «فلیکر» (Fliker) در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۰ درصد عکس‌های آپلود شده روی این سایت به وسیله آیفونبوده است.

سایت فلیکر اعلام کرد که ۳۰ درصد عکس‌های آپلود شده در سال ۲۰۱۵ روی این سایت، توسط گوشی‌های آیفون گرفته شده‌اند.

سایت آپلود عکس فلیکر با محبوب شدن تلفن‌ها همراه هوشمند از جمله آیفون مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰ تنها ۷ درصد عکس‌ها با گوشی‌های آیفون در این سایت آپلود می‌شدند و با توجه به آمار منتشر شده میزان آپلود عکس به وسیله‌ی آیفون در سال ۲۰۱۵ به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

  • yasin mojarrad

همه‌ی آنچه برای خرید آیفون باید بدانیم

yasin mojarrad | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر
همه‌ی آنچه برای خرید آیفون باید بدانیم

عدم حضور نمایندگی‌ معتبر و قابل‌اطمینان که محصولات اپل را به‌صورت رسمی وارد کشور کند، خریداران ایرانی را در خرید آیفون سردرگم کرده است. حرف‌وحدیث‌های فراوان که این روز‌ها از بازار تلفن همراه به گوش می‌رسد، شک خریداران نسبت به انتخابشان را بیشتر می‌کند. در بازار، مسایلی مطرح می‌شوند، که سندیت ندارد و تنها حربه‌هایی برای فروش محصولات معمولی باقیمتی بیشتر هستند. اگر این ادعاها کمی با دقت بیشتر و از مرجع درستی بررسی شوند، می‌توانند خریداران را از سردرگمی خارج کنند.

این روز‌ها صحبت در مورد مباحثی مثل ICCID، «فکتوری آنلاک» (Factory Unlock) و «کریر آنلاک» (Carrier Unlock) آن‌قدر بالا گرفته که انتخاب را برای خریداران با ترس روبه‌رو می‌کند و تجربه‌ی خریدی شیرین را از آن‌ها می‌گیرد. یکی از سیاست‌های بزرگ دیجی‌کالا، ارائه‌ی تجربه‌ای شیرین برای کاربران از خرید آنلاین است. در همین راستا و با توجه به شایعاتی که این روز‌ها از بازار تلفن همراه کشور به گوش می‌رسد، قصد داریم در این مقاله اطلاعات لازم در مورد هرکدام از تعاریف و تفاوت‌های این محصولات را ارایه کنیم تا علاوه بر روشن شدن موضوع، خیال کاربران را از خریدی باکیفیت و بدون دغدغه‌های ذهنی، راحت کنیم.

  • yasin mojarrad

پرسرعت‌ترین اینترنت دنیا را کره‌ی جنوبی دارد

yasin mojarrad | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر
پرسرعت‌ترین اینترنت دنیا را کره‌ی جنوبی دارد

سرعت اینترنت در نقاط مختلف دنیا متفاوت هست اما بر خلاف تصور اکثر آدم‌ها، آمریکا نفر اول نیست. این کشور از لحاظ سرعت اینترنتی که در اختیار شهروندان‌اش قرار می‌دهد در رتبه‌ی ۱۶ قرار دارد و اولی، کره‌ی جنوبی است.

در حال حاضر میانگین سرعت اینترنت در دنیا ۵ مگابیت در ثانیه (Mbps) است که نسبت به سال گذشته، ۱۴ درصد افزایش داشته.

تمامی آمار مذکور از روی گزارش Akamai در مورد وضعیت اینترنت (State of the Internet) در فصل سوم مالی ۲۰۱۵ ارایه شده است. Akamai یک شرکت ارسال محتوا (CDN) است که به عنوان هاست، عکس‌ها و ویدیوهای بسیار زیادی روی سایت‌های مختلف گذاشته است. این سایت برای کل دنیا محتوا تامین می‌کند و می‌تواند معیار دقیق و مناسبی برای اندازه‌گیری سرعت اینترنت در سراسر دنیا باشد.

  • yasin mojarrad
راهنمای خرید دوربین‌های DSLR مناسب فیلم‌برداری (پاییز ۹۴)

«نیکون D90» نخستین دوربین DSLR مجهز به توانایی فیلم‌برداری بود. با این حال، کمتر از یک ماه بعد و در سپتامبر سال ۲۰۰۸، رونمایی از «کانن 5D مارک ۲» باعث شد D90 خیلی زود فراموش شود. 5D Mark II با توانایی فیلم‌برداری Full HD به‌شدت مورد استقبال فیلم‌سازان حرفه‌ای قرار گرفت و به‌طور کلی باعث شد که توجه افراد بسیاری از جامعه‌ی فیلم‌برداری، به غنیمتی که از عکاسان گرفته بودند جلب شود. شرکت‌های سازنده‌ی DSLR نیز که حالا مشتری‌های جدیدی پیدا کرده بودند به فکر ارتقای توانایی‌های فیلم‌برداری دوربین‌های DSLR خود افتادند و از آن پس، مدل‌های جدیدتر با قابلیت‌های بیشتری را روانه‌ی بازار کردند. اکنون کار به جایی رسیده که کانن انرژی و تمرکز زیادی را فقط بر روی توانایی فوکوس خودکار فیلم‌برداری دوربین‌های DSLR خود گذاشته است. در ادامه چهار مدل از بهترین دوربین‌های DSLR بازار برای فیلم‌برداری را معرفی می‌کنیم.

‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

  • yasin mojarrad

چگونه لپ‌تاپی متناسب با نیازمان بخریم؟

yasin mojarrad | يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر
چگونه لپ‌تاپی متناسب با نیازمان بخریم؟

هر روز در بازار لپ‌تاپ‌ها شاهد محصولات جدید و متنوعی هستیم که رفته‌رفته تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار می‌شود. در این میان، انتخاب لپ‌تاپ برای افرادی که اطلاع چندانی از تفاوت‌ها و نوع کاربری آن‌ها ندارند، مشکل بزرگی محسوب می‌شود. فرض کنید که شما یک دانشجوی رشته مهندسی عمران هستید و برای شروع کار خود نیاز به یک دستگاه دارید که هم بتوانید به‌راحتی آن را جابه‌جا کنید و هم برای حفظ و نگهداری اطلاعات مهم خود به آن اعتماد داشته باشید؛ مسلما این دستگاه باید توقعات شما را برای اجرای نرم‌افزار‌های مهندسی برآورده کند؛ یا شاید برای فرزندتان یک لپ‌تاپ ارزان‌قیمت نیاز دارید که بتواند تا حدودی بازی‌های کامپیوتری را هم اجرا کند. هر روز تولیدکنندگان لپ‌تاپ، مدل جدیدی را به بازار عرضه می‌کنند که قابلیت‌های متفاوتی دارند. حالا در میان این تنوع عظیم، چگونه می‌توانید لپ‌تاپی متناسب با نیازهای‌تان را پیدا کنید؟ ما لپ‌تاپ‌ها را به چهار دسته‌ی اصلی «صنعتی»، «مخصوص بازی»، «رده‌ی کاربری عمومی» و «مالتی‌مدیا» تقسیم می‌کنیم. در ادامه با جزییات بیشتری به هر یک از این دسته‌ها خواهیم پرداخت.

‌‌‌

  • yasin mojarrad
Pascal؛ فصل جدید سرعت انتقال اطلاعات در کارت‌های گرافیک

کارت‌های گرافیکی همیشه به حافظه‌های بسیار سریع نیاز دارند. درحالی که در طول سال‌های گذشته کامپیوترها از رم‌های DDR3 استفاده می‌کردند، روی کارت‌های گرافیکی از حافظه‌های GDDR5 استفاده می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد شرکت NVIDIA قصد دارد در نسل جدید کارت‌های گرافیکی خودش که با اسم رمز Pascal شناخته می‌شوند، فصل جدید از سرعت انتقال اطلاعات را به نمایش دربیاورد. براساس اطلاعات منتشر شده این شرکت می‌خواهد از نسل دوم (High Bandwidth Memory (HBM برای انتقال اطلاعات با سرعت بیشتر استفاده کند.

برای مطالعه بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید

در نسل جدید کارت‌های گرافیکی NVIDIA از نسل دوم HBM‌ استفاده شده که سرعت انتقال اطلاعات را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

اولین بار شرکت AMD از HBM در کارت گرافیکی Fiji XT که برپایه‌ی کارت‌های گرافیکی سری Fury ساخته شده‌اند، استفاده کرده بود و توانست عمکرد فوق‌العاده‌ای را در زمینه‌ی پهنای باند به وجود بیاورد. به نظر می‌رسد که شرکت NVIDIA‌ توانسته این تکنولوژی را بهبود ببخشد و کاری کند که برخی از کارت‌های گرافیکی از ۱۶ گیگابایت حافظه پشتیبانی کنند.

به احتمال زیاد این شرکت توانسته از نسل دوم HBM در محصولات خودش استفاده کند که سرعت آن‌ها چهار برابر بیشتر از حافظه‌های DRAM است. همچنین سرعت انتقال اطلاعات در هر پین به دو گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید. به نظر می‌رسد که NVIDIA در کنفرانس تکنولوژی کشور ژاپن شرکت کرده و دست‌آورد جدید خودش را به نمایش درآورده است. این شرکت توانسته پهنای باندی برای انتقال یک ترابایت بر ثانیه را به وجود بیاورد که این مقدار دو برابر بیشتر از میزان حجم انتقال اطلاعات در کارت گرافیکی Fury X شرکت AMD‌ است.

البته استفاده از ۱۶ گیگابایت حافظه تنها روی برخی از کارت‌های گرافیکی بسیار سطح بالا امکان‌پذیر خواهد بود که قیمت بالایی هم خواهند داشت. در حال حاضر بیشتر کارت‌های گرافیکی که توسط بازی‌کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، ۲ یا ۴ گیگابایت رم دارند و هر کارت گرافیکی که با HBM راهی بازار شود، یک ارتقا بسیار بزرگ برای بسیاری از بازی‌کننده‌ها به شمار می‌رود که هزینه‌ی زیادی برای آن‌ها خواهد داشت.

به‌نظر می‌رسد که شرکت AMD هم قصد دارد برای رقابت با NVIDIA محصولات جدیدی را معرفی کند که به احتمال زیاد جایگزین کارت‌های گارفیکی Fury خواهند شد.

هر دو شرکت NVIDIA و AMD‌ در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ محصولات جدیدی را راهی بازار خواهند کرد.


  • yasin mojarrad
کامپیوتر کوانتومی ناسا و گوگل، ۱۰۰ میلیون برابر سریع‌تر از کامپیوترهای معمولی است

جعبه‌ی بزرگی که ناسا در ساختمان Advanced Supercomputing خود در «سیلیکون ولی» قرار داده، شاید از نظر ظاهری زیبا به نظر نرسد، اما یکی از قوی‌ترین کامپیوترهای حال حاضر دنیا است.

برای مطالعه بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید

  • yasin mojarrad